współKongres Kultury 7-9 XI 2024 Warszawa- zgłosiłem propozycję tematu debaty panelowej

Jak wykorzystać to znane, i to nieznane bogactwo kolekcjonerskich zbiorów dla upowszechniania i ochrony dziedzictwa narodowego? Kolekcjonerstwo niejedno ma imię! Z jednej strony to jeden z największych ruchów społecznych, po części sformalizowany przez branżowe organizacje kolekcjonerskie, ale gros kolekcjonerów pozostaje poza ich strukturami. To ruch niepoliczalny, ale bez wątpliwości masowy, o czym świadczą tłumy na targach staroci, aukcjach, a także aktywność w mediach społecznościowych. Socjologicznie to środowisko przebiegające przez wszystkie grupy społeczne, niezależnie od wykształcenia, profesji, wieku i lokalizacji. Jest to ruch społeczny niezależny od sił politycznych. Z drugiej strony – i na tym skoncentrujemy się – to zagadnienia mieszczące się w haśle „Kolekcjonerstwo dla wiedzy”, bo kolekcjonerstwo to gigantyczna, po części niezbadana, jej skarbnica. Kolekcjonerzy wsparli zbiorami setki muzeów i galerii. Wspomnijmy wielkie darowizny, tę Feliksa Jasieńskiego sprzed stu lat, stanowiącą ozdobę Muzeum Narodowego w Krakowie, i najnowszą Andrzeja i Teresy Starmachów, których kolekcja sztuki współczesnej wzbogaciła zbiory publiczne. Było ich mnóstwo i proces ten trwa! Polska kultura w efekcie wojen, powstań i grabieży poniosła gigantyczne straty. Dla dziedzictwa narodowego ważna jest każda forma budowania i opracowywania zbiorów, w tym powstających staraniem kolekcjonerów. Co zrobić w ramach mecenatu Państwa nad kulturą, aby był dla kolekcjonerstwa sprzyjający klimat, z pożytkiem dla kultury narodowej i kolekcjonerów? Stawiamy pod debatę trzy problemy:

1. Jak dla potrzeb kultury i nauki upowszechniać znajomość zawartości kolekcji i wiedzę zgromadzoną przez kolekcjonerów? Służyć temu winien program digitalizacji – jak go sprawnie zrealizować?

2. Jak kompleksowo zdefiniować w systemie prawnym pozycję kolekcjonerstwa, w tym prywatnych muzeów, oraz umożliwić udział kolekcjonerów w programach grantowych?

3. Jak upowszechniać dobre praktyki oraz budować pomosty współpracy instytucji kultury i kolekcjonerów?

Porozmawiamy o tym w gronie osób, które problematykę znają od strony praktyki i teorii.

Ryszard Kruk, redaktor portalu www.kolekcjonerstwo.pl

Dr Dariusz Kacprzak, laureat pierwszej edycji Nagrody „Kolekcjonerstwo nauka i upowszechnianie” im. Feliksa Jasieńskiego

Mecenas Leszek Koziorowski, prezes Stowarzyszenia Kolekcjonerów Historycznych Papierów Wartościowych

Marek Sosenko, prezes Fundacji Zbiory Rodziny Sosenków

Dr hab. Wojciech Szafrański, profesor UAM, kolekcjoner, znawca prawnej tematyki kolekcjonerstwa. INFO