NORMA OPISU POCZTÓWEK NIEZBĘDNY KROK W ICH DIGITALIZACJI

PRZEDSTAWIAM DO DYSKUSJI. Digitalizacja prywatnych zbiorów nie znalazła się w sferze zainteresowania odpowiedzialnych za obszar kultury jednostek administracji państwowej[i]. Nadal aktualne jest pytanie: jak przeprowadzić digitalizację zbiorów kolekcjonerskich z uwzględnieniem wrażliwości środowiska? „Mapa drogowa” tego zadania, niezbędnego dla udostępnienia kolekcjonerskich zasobów dla świata nauki i kultury, powinna składać się z trzech etapów:

  1. Przegląd przedmiotowego katalogu kolekcjonerskich zbiorów pod kątem norm ich opisów oraz uzupełnienie braków[ii].
  2. W oparciu o katalog zbiorów oraz akceptowane normy ich opisów, opracowanie i udostępnienie kolekcjonerom oprogramowania umożliwiającego opis zdigitalizowanych zbiorów na ich sprzęcie IT.
  3. Zachęcenie kolekcjonerów do udostępnienia ich zdigitalizowanych i opisanych zbiorów dla potrzeb nauki i kultury poprzez ulokowanie ich na specjalnej platformie IT, z możliwością ich przeszukiwania.

Krytycznie ważnym etapem digitalizacji jest opracowanie norm opisu przedmiotów pojawiających się w kolekcjach. Mamy w tym obszarze do czynienia z trzema sytuacjami:

A. Istnieje norma – sytuacja taka ma miejsce w wypadku książek. Zasady sporządzania opisów bibliograficznych są znormalizowane. Określają je normy: PN-ISO 690 z lipca 2002 roku (dla książek i czasopism) oraz PN-ISO-2:1999 (dla dokumentów elektronicznych). Podstawowym źródłem, z którego przejmowane są dane, jest dla książek karta tytułowa.[iii]

B. Brak formalnie ustalonej normy, ale istnieje konsensus w sprawie wzoru opisu danej kategorii. Przykładem takiej sytuacji jest opis obrazu. W środowisku muzealników[iv] oraz antykwariuszy[v] przyjmuje się zazwyczaj, że opis obrazu obejmuje następujące kategorie: 1. Autor z podkategoriami: sygnowany z podaniem miejsca góra, dół, prawy, lewy), nieznany, przypisywany (z warsztatu); 2. Tytuł nadany przez autora bądź przypisany; 3. Wymiary w cm lub mm (najpierw wysokość, potem szerokość); 4. Technika wykonania: najczęściej akwarela lub olej, a także podłoże: najczęściej papier lub płótno; 5. Datowanie z podkategoriami: sztuka dawna, współczesna, młoda/aktualna[vi]; 6. Proweniencja: kolekcja prywatna, spuścizna po autorze, rynek aukcyjny.

C. Brak normy i wiele dowolnych wzorów opisu. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku pocztówek. Przykładem są rozmaite autorskie sposoby opisów w książkach z kolekcjami pocztówek, szczególnie licznych związanych z wybraną miejscowością, oraz różne sposoby opisów pocztówek w katalogach aukcyjnych[vii]. Niestety sytuacja opisana w tym punkcie dotyczy zdecydowanej większości obiektów w kolekcjonerskich zbiorach.

Skupiam się wokół digitalizacji pocztówki, bowiem jest ona najczęściej pojawiającym się obiektem kolekcjonerskich zainteresowań. Potwierdzają to wyniki ankiety, którą przeprowadziłem w Internecie w latach 2005–2010[viii]. Digitalizacja, aby nie była sztuką dla sztuki, musi mieć na celu udzielenie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące danego rodzaju przedmiotów. Temu należy podporządkować hierarchię kryteriów w opisie zdigitalizowanych pocztówek.

Celem zaprezentowanych poniżej kryteriów jest zbudowanie NORMY OPISU POCZTÓWEK dla potrzeb digitalizacji[ix]. Dokonany poniżej wybór kryteriów opisu pocztówki odpowiada według mnie zainteresowaniom kolekcjonerów oraz naukowców informacjami zawartymi na pocztówkach. Celem jest minimalizacja liczby kryteriów do nie więcej niż dziesięciu oraz używanie nie więcej niż pięciu podkategorii[x].

  1. MIEJSCE – definiowane przez nazwę miejscowości lub nazwę obszaru geograficznego podaną na pocztówce albo ewidentne przypisanie zamieszczonej na niej „ilustracji” do danej miejscowości lub miejsca. Brzmienie według obowiązującego aktualnie w Polsce nazewnictwa geograficznego.
  2. DATA – wynikająca, jeśli jest, z daty wydania; zazwyczaj jest to rok. Jeśli nie ma tej daty, to wówczas z daty stempla pocztowego lub korespondencji, a w wypadku ich braku przez inne domniemania. W tej kategorii proponuję pięć podkategorii. 1. Przed rokiem 1905 (dla Czytelników „Filokartysty” zbędne jest uzasadnianie tej daty), 2. Okres 1905–1918, 3. Okres 1918–1939, 5. Okres 1939–1945 oraz 5. Pocztówki z datą po roku 1945.
  3. ILUSTRACJA – Podkategorie. 1. Ogólna – w tym: weduty, ulicówki, krajobrazowe, 2. Obiekt – architektoniczny lub jego detal, 3. DŻS, czyli dokumenty życia społecznego – sceny rodzajowe z udziałem pojedynczych osób lub grup, 4. Sztuka – odwzorowanie istniejących dzieł sztuki lub stworzonych różnymi technikami specjalnie dla potrzeb pocztówki, 5. Inne, w tym sztafaż.
  4. ADRESAT/NADAWCA – TAK lub NIE. Wystarczy, że występuje jedno z powyższych kryteriów w stopniu możliwym do odczytania.
  5. TECHNIKA – 1. Litografia, 2. Druk, 3. Fotografia, 4. Kolor z opcjami: a. Brak koloru, b. Kolor, c. Ręcznie kolorowana[xi], 5. Inne, w tym tłoczone.
  6. WYDAWCA(NAKŁADCA) – TAK (Nazwa) lub NIE.
  7. KORESPONDENCJA – TAK lub NIE. Ponadto podkategoria Język korespondencji z wyborem: 1. Polski, 2. Jidysz, 3. Niemiecki, 4. Rosyjski/Ukraiński, 5. Inny.[xii]
  8. ZNACZEK – TAK lub NIE
  9. STEMPEL POCZTOWY – TAK, NIE lub INNE, przez INNE rozumie się stemple cenzury i inne.
  10. STAN – 1. Bardzo dobry – bez zarzutu, w tym brak wtórnych naniesień, 2. Dobry – możliwe zaplamienia, załamania 3. Zły – brak fragmentów.

Podsumowanie

W zaproponowanej Kolekcjonerskiej Normie Opisu Pocztówek 2023 (KNOP23), zbudowanej dla potrzeb digitalizacjipocztówek, w sumie mamy do czynienia z maksymalnie 37 polami, dającymi odpowiedź na podstawowe pytania ze strony kolekcjonerów oraz świata nauki i kultury. Zatwierdzenie normy KNOP23 przez stosowne organy lub przyjęcie jej w drodze konsensusu, po dyskusji z kolekcjonerami, dałoby podstawę do opracowania odpowiadającego tej normie programu komputerowego. Zadanie powinno być zrealizowane w ramach grantu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Normę winna zalecić do powszechnego stosowania Biblioteka Narodowa[xiii]. W sprawę powinny zaangażować się uniwersyteckie instytuty wyspecjalizowane w zagadnieniach pomocniczych nauk historii[xiv].



[I] Żadne z Centrów Kompetencji zajmujących się w minionych latach digitalizacją nie przedstawiło w tym zakresie oferty dla kolekcjonerów. Centra działały w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura cyfrowa”, mającego na celu udostępnianie i umożliwianie ponownego wykorzystywania zasobów cyfrowych do celów popularyzacyjnych, edukacyjnych i naukowych. Program miał na celu opracowanie i digitalizację zasobów dziedzictwa kulturowego. Więcej informacji można znaleźć pod adresem: gov.pl/web/kultura/kultura-cyfrowa2

[II] Na podstawie obserwacji środowiska kolekcjonerskiego sugeruję zastosowanie podanej niżej klasyfikacji przedmiotowej kolekcji. Skala występowania poszczególnych klas jest różna, od popularnych po jednostkowe: Autografy, Banknoty, Bilety, Birofilia, Biżuteria, Breloki, Butelki, Ceramika/Porcelana/Fajans, Czasopisma, Dewocjonalia, Długopisy, Dzwonki, Dokumenty, Ekslibrisy, Etykiety, Foldery, Folklor, Fotografie, Grafika, Gry komputerowe, Guziki, Herby, Ikony, Judaika, Kalendarze, Karty do gry, Karty telefoniczne, ”Kinder Niespodzianki”, Klucze, Komiksy, Kolej, Książki, Kubki, Lampy, Listy, Magnesy na lodówkę, Mapy, Meble, Militaria, Minerały, Medale, Monety, Naklejki/nalepki, Neony, Nuty, Obrazy, Odznaczenia/Ordery, Odznaki, Opakowania, Pamiątki, Papiery wartościowe, Papiery listowe, Pieczęcie, Pióra wieczne, Plakaty, Płyty winylowe, Pocztówki, Pornografia, Radio i TV, Rysunki, Rzeźby, Serwetki papierowe, Smycze, Sport, Srebra/Platery, Starodruki, Stroje/Moda, Szkło, Sztuka naiwna, Szyldy, Tabakiery, Tablice rejestracyjne, Używki, Witraże, Wizytówki, Zabawki, Zabytki techniki, Zapałki/pudełka, Zegary, Znaczki, Żelazka, Żyletki/opakowania, Varia. Zbiór jest otwarty

[III] Więcej informacji na http://metodyka.upjp2.edu.pl/book:formaty-opisu#toc2

[IV] Zasada taka stosowana jest między innymi w Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu.

[V] Vide katalogi wiodących Domów Aukcyjnych: DESA Unicum, Agraart, Ostoya, Rempex, Polswissart

[VI] Nie ma jednak jednolitej polityki kwalifikowania dzieł sztuki do wskazanych wyżej kategorii. Stosowana CEZURA 1945 dla „sztuki współczesnej" jest już anachroniczna, a w kwestii „sztuki młodej i aktualnej" panuje dowolność. Proponuję przyjąć weryfikowalne kryterium, zgodnie z którym „sztuka współczesna" to obiekty nie starsze niż 50 lat, a w ramach tej kategorii "sztuka młoda i aktualna", to obiekty nie starsze niż 10 lat.

[VII] Vide katalogi głównych antykwariatów wyspecjalizowanych w aukcyjnej ofercie pocztówkowej: Rara Avis, Wu-eL, Krakowski Antykwariat Naukowy, Korporacja Polonia, Światowid Kielce.

[VIII] Zadałem pytanie, co jest przedmiotem zbiorów kolekcjonerów. Odpowiedzi zamieściło 1.413 osób, które dokonały 2.211 wyborów w ramach 56 kategorii. Na czele znalazły się: pocztówki, znaczki, książki i czasopisma, monety i medale, karty telefoniczne, birofilia, odznaki, bilety. Niżej uplasowały się obszary tradycyjnie zaliczane do sztuki wyższej, jak obrazy i rzeźba, czyt. R. Kruk, Kolekcjonerstwo – koniecznie interdyscyplinarnie, [w:] Kultura w świetle badań antropologicznych, psychologicznych i socjologicznych, Lublin 2019, s. 217–225.

[IX] Polski Komitet Normalizacyjny, który odpowiada za organizację i nadzorowanie działalności normalizacyjnej z mocy Ustawy z dnia 12 września 2002 r., poinformował mnie, że żaden z jego Komitetów Technicznych prowadzących prace normalizacyjne nie dysponuje specjalistami w materii stanowiącej przedmiot niniejszego referatu.

[X] Ogrom informacji zawiera wydawany przez Jerzego Morgulca w latach 2000–2005, niestety jedynie w stu numerowanych egzemplarzach, Słownik nakładców wydawców pocztówek na Ziemiach Polskich oraz Poloników. Autor artykułu ma egzemplarz nr 9.

[XI] Korporacja Polonia w swoich katalogach aukcyjnych pocztówek w obszarze technik druku podaje cztery opcje: druk, światłodruk, litografia oraz fotografia; w kwestii koloru wyróżnia: czarnobiałe i kolorowe, w tym brązowe, zielone, granatowe. Ponadto wyróżnia pocztówki tłoczone.

[XII] Pojawiają się także sugestie dotyczące stosowania opisów pełno tekstowych; dostrzegam zalety takiego rozwiązania, jednak według mnie wykracza ono poza możliwości techniczne i czasowe kolekcjonerów.

[XIII] Osobną kwestią, pominiętą w powyższych rozważaniach, a wartą podjęcia, jest postrzeganie pocztówki jako deskryptora przedmiotowego. Biblioteka Narodowa w swoich materiałach informacyjnych pomija ten element. Dla potrzeb określenia atrybutów deskryptora odróżniających pocztówkę od innych przedmiotów, sugeruję nieco zmodyfikowaną treść stosowaną w Wikipedii, zgodnie z którą POCZTÓWKA to najczęściej kartonowa prostokątna kartka, według ustalonego modelu umiejscowienia ilustracji, znaczka, adresu i korespondencji, zakładającego wykorzystanie jej obu stron. Pocztówka służy do krótkiej korespondencji (pocztowej) zwana jest także widokówką, kartą pocztową, odkrytką, kartą korespondencyjną etc.

[XIV] Tematykę podnosiłem w roku 2018 na seminarium zorganizowanym na Uniwersytecie Jagiellońskim pod patronatem dr hab. Zenona Piecha, profesora UJ, kierującego pracownią nauk pomocniczych historii i źródłoznawstwa w ramach Instytutu Historii.