Varisella Art - nowa kolekcjonerska galeria sztuki współczesnej

Cztery ściany i prace pięciorga artystów prezentowane są na wystawie w nowej przestrzeni Varisella Art przy ul. Mazowieckiej 11 A w Warszawie. Wśród artystek i artystów takie nazwiska jak: Łukasz Zbroja, Łukasz Sawicki, Viola Caldeo, Katarzyna Kukuła, Lech Kołodziejczyk. Ryszard Varisella - galerzysta, marszand, kolekcjoner. Opowiada o swojej historii ze sztuką: Całe moje życie byłem związany ze sztuką i uczyłem się czytać sztukę, oglądać, cieszyć się sztuką od najmłodszych lat. Wychowałem się w Łodzi, związany byłem ze środowiskiem akademickim Krakowa, z krakowską ASP, z łódzką ASP. Wychowany jestem na Kobro, Strzemińskim, na szkole krakowskiej. W domu dyskusje o sztuce nie miały końca. W 1983 roku Ryszard Varisella otworzył w Niemczech swoją pierwszą galerię. Największy wpływ na kształtowanie się jego wyborów kolekcjonerskich miały lata 80. i dynamiczne wydarzenia geopolityczne oraz artyści z powodzeniem funkcjonujący na zagranicznym rynku sztuki. Dziś o jego kolekcji decydują: jakość, głębia, odrębność, indywidualne spojrzenie i to w jaki sposób artyści wyrażają samych siebie poprzez sztukę. Takie cechy wskazał u pięciorga wyżej wspomnianych twórców, o których twórczości może rozmawiać godzinami. Wszyscy mają coś do powiedzenia na temat malarstwa - dodaje. Warto przypomnieć, że pod koniec kwietnia 2024 roku w siedzibie Związku Artystów Plastyków, gdzie obecnie znajduje się galeria, Ryszard Varisella otworzył słynną wystawę "OLD MASTERS NEW PAINTINGS". Prezentowała ona prace światowych gwiazd sztuki, poczynając od Francisa Bacona, przez Georga Baselitza, Tony'ego Cragga i innych wielkich artystów światowej czołówki, w konfrontacji z polskimi artystami, którzy inspirowali się ich sztuką, jak: Edward in Dwurnik, członkowie Gruppy - Włodek Pawlak, Paweł Kowalewski, Ryszard Grzyb - oraz całą plejadą polskich artystów lat 80. i 90., którzy implementowali nowe trendy i zjawiska w sztuce europejskiej w Polsce. Takie konfrontacje miedzy generacjami, między artystami w kontekście światowych postępów sztuki interesują mnie i na pewno będę do tego wracał. Międzynarodowy program artystyczny będę kontynuował - zapowiada kolekcjoner. Tekst z artinfo  INFO

Czy dzieło sztuki to dobro luksusowe? Analiza rynku sztuki

Wart lektury tekst na portalu rynekisztuka, odnotuję fragment, a zainteresowanych tematem odsyłam do całości tekstu  POBIERZ Sztuka, mimo że jest klasyfikowana jako dobro luksusowe, nie spełnia wszystkich typowych kryteriów tej kategorii. Jest to dobro publiczne, które może być konsumowane bez posiadania, a jej wartość nie jest determinowana przez tradycyjne mechanizmy rynkowe. Sztuka stoi w opozycji do rynkowych zasad, co czyni ją unikalnym elementem w świecie dóbr luksusowych. Dzieła sztuki wyróżniają się, podkreślają indywidualny styl i tworzą atmosferę sprzyjającą refleksji. To nie tylko prestiż wynikający z posiadania unikalnego obiektu, ale także osobisty wymiar – możliwość otaczania się czymś, co rezonuje z naszymi wartościami, historią czy gustem. W tym sensie sztuka jest luksusem dostępnym dla tych, którzy cenią nie tylko rzeczy, ale i idee, które za nimi stoją.

Ukazała się oczekiwana książka autorstwa Mileny Woźniak-Koch

Publikacja Kolekcja i tożsamość. Kolekcjonerstwo warszawskiej burżuacji i inteligencji pochodzenia żydowskiego jako wyraz identyfikacji kulturowo-narodowej (1880-1939) została poświęcona kolekcjom przedstawicieli szczególnej, w dużej mierze zapomnianej warstwy – warszawskiej burżuazji i inteligencji pochodzenia żydowskiego. Jest to praca wielowymiarowa (można by ją nazwać „rozprawą dygresyjną”), w której kolekcjonerstwo – mimo że stanowi główną oś refleksji – jednocześnie jest punktem wyjścia dla rozważań nad szeroko rozumianą relacją człowiek – historia kultury – historia społeczna. W najbardziej podstawowym, historycznym wymiarze jest to książka poświęcona istotnemu fragmentowi życia kulturalnego Warszawy sprzed 1939 roku. W obszarze badań nad kolekcjonerstwem wnosi uzupełnienie do typologii polskich kolekcji o endemiczny gatunek – kolekcję warszawską, do której ukonstytuowania walnie przyczyniło się stołeczne mieszczaństwo, także to pochodzenia żydowskiego. Zawiera propozycję metodologiczną zastosowania narratologii w studiach nad kolekcjami, umożliwiającą odczytanie biografizmu kolekcji. Jest też – bardziej w rezultacie niż w zamiarze – próbą krytycznego oglądu specyfiki polskiej kultury narodowej, przyczynkiem do refleksji nad istotą polskiej tożsamości. INFO

Wybitną kolekcjonerkę wspomina Bernadetta Czapska

Waleria ze Stroynowskich Tarnowska urodziła się 9 grudnia 1782 roku w Horochowie na Wołyniu. Była malarką, kolekcjonerką, pamiętnikarką. O edukacji Walerii, jej pamiętnikach, kolekcji miniatur i kolekcji sztuki tworzonej z mężem tzw. Kolekcji Dzikowskiej można przeczytać w jej rocznicowym poście: tiny.pl/msk41pcx
Tutaj powrócę do kolekcji miniatur, ponieważ Waleria była miniaturzystką. Połączyła pasję kolekcjonerską z talentem malarskim. Swoje miniatury tworzyła głównie na płytkach z kości słoniowej, ale też na kartonie, akwarelą i gwaszem. Zarówno w tym, jak i w rocznicowym poście zamieszczam wyłącznie miniatury autorstwa Walerii.
Natomiast w swojej kolekcji zebrała ponad 200 artefaktów XVIII–wiecznych i współczesnych. Były to portrety rodziny Tarnowskich, polskich i obcych monarchów, wybitnych osobistości oraz odwzorowania malarstwa europejskiego. Wiele z nich stworzył Wincenty de Lesseur (Wincenty Lesserowicz).
Początkowo część artefaktów trafiła w darze do dalszych krewnych Tarnowskich. 4 sierpnia 2015 rok w Zamku Dzikowskim (@Muzeum - Zamek Tarnowskich w Tarnobrzegu) został uroczyście otwarty Gabinet Miniatur. Znajduje się tu część miniatur z kolekcji Walerii. Większa część zasila zbiory Polenmuseum Rapperswil / Muzeum Polskie w Rapperswilu
 

Bardzo cieszy, że postać i spuścizna Walerii jest inspiracją dla badaczek i dzięki temu herstoryczne nici przeplatają się.  Monika Chwałek–Oczkowska prowadzi stronę poświęconą Walerii: waleria-tarnowska.pl i tłumaczy z jezyka francuskiego jej pamiętniki. Pani Chwałek–Oczkowska wydała książkę "Zapomniana Kronikarka Czasów Minionych".

Weronika Gosztyła-Frańczak na konferencji odbywającej się w październiku 2024 roku w Łazienkach Królewskich nt. herstorii polskiego muzealnictwa wygłosiła referat "Waleria Tarnowska - skromna kolekcjonerka, założycielka okazałej Kolekcji Dzikowskiej. Od miniatur po rzeźby Canovy i płótna Rembrandta". W Dzikowie Waleria została pochowana. Zmarła tam 23 listopada 1849, czyli niedługo przed swoimi urodzinami. Waleria jest jedną z bohaterek Archiwum Historii Kolekcjonerek: tiny.pl/dth1q znajdującym się w Archiwum Historii Kobiet. O AHKol można przeczytać również tutaj: tiny.pl/dg7x6

#kobietywkolekcjonerstwie #kolekcjonerki #ArchiwumHistoriiKolekcjonerek #AHKol #herstorie #WaleriaTarnowska #WaleriaZeStroynowskichTarnowska

.Przygotowując biogram korzystałam:

• Kazimiera Grottowa, "Zbiory sztuki Jana Feliksa i Walerii Tarnowskich w Dzikowie (1803-1849)", Wydawnictwo Zakład imienia Ossolińskich, Wrocław 1957

• Kamila Kłudkiewicz, "Tożsamość kolekcjonerki sztuki. Polskie kolekcjonerki od połowy XVIII wieku do dziś", [w:] "Tożsamość kobiet w Polsce. Interpretacje. t. I Od czasów najdawniejszych do XIX wieku", pod red. I. Maciejewskiej, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko–Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2016.

Cenna inicjatywa MN w Kielcach na styku relacji muzea / kolekcjonerzy

Wystawa Sezamie, otwórz się! Nabytki nowe i nie tylko. Muzeum Narodowe w Kielcach, jak większość instytucji tego typu, na wystawach stałych udostępnia jedynie niewielki procent swoich zasobów. A co dzieje się z pozostałymi muzealiami? Przechowywane w magazynach, są niedostępne na co dzień dla publiczności. Dlatego tematem ekspozycji, prezentowanej od grudnia 2024 do marca 2025 roku, będą nieeksponowane lub rzadko pokazywane obiekty, znajdujące się w zbiorach Muzeum. A ponieważ do zadań muzeum oprócz przechowywania, opracowywania i konserwowania muzealiów należy także powiększanie zbiorów, będzie to okazja, aby zaprezentować nowe nabytki i spróbować zapoznać zwiedzających z zasadami, według których tworzy się kolekcje, oraz przedstawić drogę, którą przebyć musi dana rzecz, zanim włączona zostanie do muzealnego inwentarza. INFO